علمی-ورزشی

Gymnastics: Injury, Prevention, Treatment - A Brief Overview 

In every sport--not just gymnastics--there stands the risk of injury, no matter how adept or flexible your gymnast happens to be. The sport requires a lot of psychological and physical preparation, in part because it is extremely rigorous, and in part because it demands a higher level of skill than most other sports. The complexity that routines entail increases the risk of painful injury and fatigue if proper preparations are not taken to ensure all-around safety.

The most common injuries to the body are those to the ankles and feet, the lower back, knees, hands, and wrists. These can be due to overuse or simple stress. The lower body injuries are generally because of unbalanced landings, while the back experiences strain when insufficient stretching has been performed. Scrapes and bruises are to be expected, even if your gymnast is properly attired -- so simply be prepared. Any injury to a gymnast’s body can be detrimental to his or her performance in the future. Stiffness can result from lack of use of a limb or of the back if he or she is put out of the game for too long--that is, if the injury is serious. For the most part, as a parent, you will have to deal with less serious injuries (hopefully), and you will not need to visit the doctor’s office to have them treated.

In any case, the best course of action is indeed prevention. The standard safety measures in any sport are simple and easily implemented, most especially for gymnastics.

First, you will want to make sure that your gymnast wears the proper clothing. If he or she has long hair, tie it back, braid it, or otherwise secure it. Do not allow them to wear clothing that is too loose or baggy and conducive to tripping. Remove all jewelry. Rings, for instance, can be caught on swelling fingers if one is sprained. Earrings can be torn from earlobes or carteliage in a mishap.

Then, make sure that you and your gymnast takes stock of the surroundings. Wires from equipment can trip or cut; running into poles or other gymnasts can be a disaster. To trip on a mat that is higher than the current surface might be painful.

Next, have them warm up. Warmups are vital to any sport, and every gymnast, whether they are a preschooler or a professional, should do them before starting any strenuous activity. This includes jogging, speed walking, and stretching -- anything to get the blood moving and the heart pumping. Believe it or not, a good stretch decreases the risk of a strained or pulled muscle, and it actually feels good. If you’re training with your young gymnast at home or otherwise on your own time, it’s advisable to be a good role model and join them in their warm-ups. Turn on some music and move too. It’s a triple plus: you’ll be showing her or him how to properly warm up, that you are interested in what they are doing, and you will be getting your heart rate going strong too.

When your gymnast is out on the floor, make sure that he or she takes breaks for water frequently. Hydration is key to good health. If he or she is sweating profusely, dehydration is possible, and that too can be a disaster waiting in the wings.

Beyond all of the hazards of gymnastics, there is treatment for any injuries received. Of course, if your gymnast is injured severely, a doctor visit might be the best idea -- or even the emergency room. However, that is simply common sense. On the other hand, if your child is not injured severely, you may wish to take care of him or her yourself.

But whatever you decide to do, please understand I am not a doctor and you should always consult your family doctor if you have any problems or concerns.

For sprains, strains, bumps and bruises, you should use ice for the first twenty four hours. Ice cubes in a plastic bag with a facecloth or a hand towel wrapped around the bag itself is sufficient if you do not have a medical ice pack. Never place ice directly against skin - and never ice for more than twenty to thirty minutes at a time.

Three or four times in the first day after the injury should be sufficient. After that, gentle heat compresses will help to relax any muscle spasms or pain that isn’t taken care of with some kind of pain reliever (consult a doctor before giving your gymnast ANY medication).

Hopefully, you’ll never have to deal with injuries -- but remember, prevention is better than anything else. Keep this in mind and be safe.

 

+ نوشته شده در  جمعه 31 اردیبهشت1389ساعت 2:7 بعد از ظهر  توسط یک افسرده  | 

فیزویولوژی ورزش :

1.   تغذیه و تغذیه ورزشی                                                گایینی

2.   فیزیولوژی ورزش 5 استاد                                           کاستیل

3.   فیزیولوژی ورزش(انرژی  و تغذیه)                                دکتر خالدان

رشد و یادگیری:

1.   یادگیری                         اشمیت(نمازی زاده و اصلانخانی)

2.   یادگیری حرکتی                 مگ گریل(واعظ موسوی)

3.   رشد و تکامل حرکتی           هی وود (نمازی زاده و واعظ موسوی)

سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی:

1.    سنجش            شیخ و باقرزاده

2.   سنجش             غفرانی

آسیب و حرکات اصلاحی:

1.    حرکات اصلاحی                       علیزاده، دانشمند، قرخانلو

2.    راهنمای آسیب شناسی ورزشی        فرج زاده

3.    آسیب شناسی ورزشی                  فرج زاده

4.   آسیب شناسی ورزشی                   دکتر خداداد

مدیریت:

1.   مدیریت و روش های ربرگزاری مسابقات ورزشی           طبائیان

2.    مدیریت سازمانهای ورزشی            دکتر سجادی

3.   مدیریت ورزشی          دکتر کوزه چیان

4.   مدیریت مسابقات ورزشی       دکتر کوزه چیان

5.   مدیریت رفتار سازمانی      علاقبند

حرکت و بیو مکانیک:

1.   بیومکانیک        نمازی زاده

2.   بیومکانیک و حرکت شناسی کاربردی در ورزش 1و2      علیجانیان

3.   حرکت شناسی        فریدون تند نویس

4.   اصول حرکت شناسی و ساختاری      تامسون(دبیدی روشن)

زبان:

1.   متون تخصصی تربیت بدنی          چهار استاد خبیری و ...

2.   راهنمای جامع انگلیسی تربیت بدنی       رضا محمد کاظمی

3.   50 متن تخصصی         چوبین

4.   انگلیسی برای دانشجویان تربیت بدنی        خسرو علیجانیان

5.   انگلیسی برای دانشجویان تربیت بدنی      خسرو ابراهیم

کمک درسی:

1.   پردازش

2.   ژاله معماری

3.   گامی تا موفقیت لیسانس تربیت بدنی     غفرانی

4.   فیزیولوژی ورزش                         شبانی

5.   رشد و تکامل حرکتی                      شبانی

اطلاعات و منابع مورد نیاز جهت آمادگی در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته رشته تربیت بدنی و علوم ورزشی

 

درس و

 ضریب

 

گرایش

فیزیولوژی و تغذیه ورزشی

آمار سنجش و اندازه گیری

حرکت شناسی و بیو مکانیک

رشد و یادگیری حرکتی

حرکات اصلاحی و آسیب شناسی

مدیریت رویدادها و مسابقات ورزشی

زبان تخصصی

1

فیزیولوژی ورزشی

4

2

2

1

1

1

3

2

بیومکانیک ورزشی

1

2

4

1

2

1

3

3

رفتار حرکتی

1

2

2

4

1

1

3

4

آسیب شناسی و حرکات اصلاحی

1

2

2

1

4

1

3

5

مدیریت ورزشی

1

3

1

2

2

4

3

6

تربیت بدنی و علوم ورزشی

2

2

2

2

2

1

3

 

منابع جهت آمادگی و پاسخگویی به سؤالات فیزیولوژی و تغذیه ورزشی

1.   راهنمای تغذیه ای در فعالیت های ورزشی و کنترل وزن/دکتر گائینی

2.   اصول بنیادی فیزیولوژی ورزشی 1/دکتر گائینی-دکتر دبیدی روشن

3.   فیزیولوژی ورزشی 1و 2 /کاستیل/5 استاد

4.   فیزیولوژی ورزشی 1و2/ خالدان

 

منابع جهت آمادگی و پاسخگویی به سؤالات رشد و یادگیری حرکتی

1.   مبانی و کاربرد یادگیری حرکتی/ویرایش جدید/دکتر فرهاد رحمانی نیا

2.   رشد حرکتی/ویرایش جدید با اصلاحات/مگیل/دکتر واعظ موسوی-دکترشجاعی

3.   رشد حرکتی/دکتر معصومه شجاعی

4.   یادگیری حرکتی از اصول تا اجرا/اشمیت/دکتر نمازی زاده-دکتر واعظ موسوی

5.   رشد و تکامل حرکتی/ هی وود/دکتر نمازی زاده-دکتر اصلانخانی

 

منابع جهت آمادگی و پاسخگویی به سؤالات آمار–سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی

1.   سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی/ویرایش جدید/دکتر محمود شیخ و همکاران

2.   سنجش و ارزشیابی در تربیت بدنی و علوم ورزشی/دکتر هادوی

 

منابع جهت آمادگی و پاسخگویی به سؤالات حرکت شناسی و بیومکانیک

1.   مقدمات بیومکانیک ورزشی/دکتر حیدر صادقی

2.   بیومکانیک فنون ورزشی/دکتر مهدی نمازی زاده

3.   حرکت شناسی/دکتر تند نویس

4.   اصول حرکت شناسی ساختاری/دکتر دبیدی روشن

 

منابع جهت آمادگی و پاسخگویی به سؤالات زبان تخصصی

1.   English special text/دکتر مهدی شهبازی-ابراهیم علیدوست

2.   فرهنگ تربیت بدنی-ورزش بامداد(انگلیسی به فارسی) گروه مؤلفان و مترجمان بامداد

3.   انگلیسی برای دانشجویان تربیت بدنی/دکتر خسرو ابراهیم

4.   راهنمای جامع انگلیسی برای دانشجویان تربیت بدنی/کاظمی

 

منابع جهت آمادگی و پاسخگویی به سؤالات حرکات اصلاحی و آسیب شناسی

1.   آسیب شناسی ورزشی/ویرایش جدید(اضافات 6 فصل)/حمید خداداد

2.   حرکات اصلاحی/دکتر علیزاده-دکتر دانشمندی-دکتر قراخانلو

3.   راهنمای پیشگیری و درمان آسیب های ورزشی/ دکتر علیزاده-دکتر دانشمندی-دکتر قراخانلو

 

منابع جهت آمادگی و پاسخگویی به سؤالات مدیریت ورزشی

1.   مدیریت و طرز اجرای مسابقات ورزشی/دکتر مهرزاد حمیدی

2.   مدیریت برگزاری رویدادهای ورزشی(فیزو)/دکتر مهرزاد حمیدی و همکاران

3.   مدیریت سازمانهای ورزشی/آکوستا هرناندز/دکتر علیرضا الهی-دکتر خسروی زاده

4.   مدیریت سازمان های ورزشی/دکتر سجادی

 

مجموعه سؤالات، کتاب های راهنما و کمک درسی:

1.   مجموعه سؤالات و نکات کنکور ارشد آسیب شناسی ورزشی/دکتر عباس نطریان

2.   مجموعه سؤالات و آزمون کنکور ارشد سنجش و اندازه گیری در تربیت بدنی/علیرضا امیدی

3.   مجموعه سؤالات و آزمون کنکور ارشد رشد و تکامل حرکتی/تورج محمد زمانی

4.   مجموعه سؤالات و آزمون کنکور ارشد بیومکانیک ورزشی/دکتر رحمن سوری

5.   مجموعه سؤالات و آزمون کنکور ارشد مدیریت ورزشی/دکتر عباس نظریان-امیدی

6.   مجموعه سؤالات و آزمون کنکور ارشد حرکت شناسی/دکتر ابوالفضل فراهانی

7.   مجموعه سؤالات و آزمون کنکور ارشد فیزیولوژی ورزشی/دکتر رحمن سوری-وهمکاران

8.   مجموعه سؤالات و آزمون کنکور ارشد یادگیری حرکتی/دکتر عرب عامری و همکاران

9.   مجموعه سؤالات و آزمون کنکور ارشد حرکات اصلاحی و درمانی/قیطاسی

10.  راهنمای جامع زبان تخصصی تربیت بدنی/ پیام نور/رحمتی

11.  مجموعه آزمون های ارشد تربیت بدنی-زبان انگلیسی و عمومی(1375-1386)آزاد-دولتی

12.  مجموعه آزمون های ارشد تربیت بدنی-رشد و یادگیری حرکتی(1375-1386)آزاد-دولتی

13.  مجموعه آزمون های ارشد تربیت بدنی-سنجش و اندازه گیری و آمار(1375-1386)آزاد-دولتی

14.  مجموعه آزمون های ارشد تربیت بدنی-فیزیولوژی و تغذیه ورزشی(1375-1386)آزاد-دولتی

15.  مجموعه آزمون های ارشد تربیت بدنی-بیومکانیک و حرکت شناسی(1375-1386)آزاد-دولتی

16.  مجموعه آزمون های ارشد تربیت بدنی-مدیریت و برنامه ریزی ورزشی (1375-1386)آزاد-دولتی

 

+ نوشته شده در  جمعه 31 اردیبهشت1389ساعت 1:46 بعد از ظهر  توسط یک افسرده  |